Volg me op mijn socials

Fiat Doblo camper

Fiat Doblo camper zelfbouw

In deze blog lezen jullie over Donna die een Fiat Doblo ombouwde tot camper. Ze is werkzaam als verpleegkundige in de GGZ en houdt ontzettend van reizen. Ze vertelt op deze pagina hoe ze aan de slag ging om haar busje tot camper te transformeren zodat ze samen met haar hond op pad kan gaan.

Vertel eens wat over je zelf!

Mijn naam is Donna (32) werkzaam als verpleegkundige in de GGZ. Ik hou ontzettend van reizen. Ik heb een jaar door Azië gereisd en zorg er ieder jaar wel voor dat er een tripje in de planning staat.
Door corona ging dit de afgelopen jaren helaas niet en zocht ik een andere manier om toch wat uitdaging op te zoeken. Mijn droom was altijd al om een camper om te bouwen en daarmee samen met de hond op stap te gaan. Dit zijn tripjes naar het strand, naar het bos maar ook naar het buitenland, lekker toeren.
In 2020 ben ik eens gaan zoeken en inspiratie opgedaan via pinterest en allerlei facebookgroepen. Uiteindelijk in 2020 vond ik na een lange zoektocht voor mij toch echt de perfecte (mini) camper.

Fiat Doblo camper off grid

Waarom koos je de Fiat Doblo voor je camper?

Ik woon in Amsterdam en was opzoek naar een camper die:

  • 1. Binnen het parkeervak aan de gracht past.
  • 2. Geen diesel i.v.m milieu zone.
  • 3. Vanaf bouwjaar 2010 en weinig km. Op de teller
  • 4. Lang genoeg om in te kunnen liggen!

Het is uiteindelijk een Fiat Doblo maxi, benzine uit 2010 met 87000 op de teller toen ik hem kocht. De bus is geïmporteerd vanuit Duitsland en is van een elektricien geweest. Dat was ook wel te zien aan de schade in de laadruimte. De reden dat wij een kleinere bus hebben aangeschaft is omdat je een grote bus lastig kwijt kan qua parkeren + vaak zwaar (waardoor wegenbelasting erg duur wordt). Wegenbelasting voor particulier op grijs kenteken en benzine valt een stuk goedkoper uit dan een diesel.

Fiat Doblo camper met voortent

Hoe ben je begonnen aan de bouw van je camper?

Ik ben lid geworden van verschillende facebookpagina’s zoals zelfbouwcampers of minicampers. Daarnaast ben ik gaan kijken op pinterest naar handige indelingen. Zelf had ik altijd al een bepaald plaatje in mijn hoofd wat ik graag wilde. Ik ben begonnen met alles op te schrijven in een schrift en uit te tekenen om de Fiat Doblo camper te bouwen. Ik had een soort logische volgorde aangehouden tijdens het bouwen en dat ging vooral om de basis zoals roest behandelen, isolatie, frame voor de wanden en plafond, etc.

Hoe lang deed je er over om de bus te bouwen?

Ik ben in mei 2021 begonnen en moet nu de wanden verven en dan is de bus zo goed als af. Ik woon in Amsterdam dus het is lastig om bepaalde dingen op straat te moeten doen. Vaak rij ik dan naar het huis van mijn moeder of vader en klus op de oprit.

Interieur Fiat Doblo

Waarom wilde je zelf een camper bouwen ipv een kant-en-klare kopen?

Ik heb in eerste instantie gekeken naar een kant en klare. Ik dacht dat ik dan de kastjes gewoon kon verven en alles wat moderner maken. Maar na een rekensom qua wegenbelasting en kosten kwam het erop neer dat het erg onhandig was. In Amsterdam mag je een camper op camperkenteken maar 3 dagen op 1 plek laten staan, dat was voor mij echt geen doen.
Ik heb nog overwogen om een parkeerplek buiten de stad te huren of een parkeerplek te kopen zodat ik de camper daar kon stallen.. Uiteindelijk zag ik dit niet zitten om elke keer als ik met de camper weg zou willen eerst de fiets te moeten pakken en de stad uit te fietsen.
Toen bedacht ik: waarom koop ik geen kleine bestelbus om te verbouwen naar camper. Dan laat ik de bus niet omkeuren naar camper voor het campertarief. Met een Fiat Doblo kan dat toch niet omdat hij niet voldoet aan de hoogte.
Dus ik rij nu in een bestelbus op grijs kenteken.

Hoe verliep het bouwproces?

Het bouwen was ontzettend leuk! Het is heel tof om te zien dat het plaatje wat ik in mijn hoofd had in het echt te zien.
Ik vond het erg spannend om de bestaande vloer eruit te halen, bang dat ik schade of rotte stukken tegen zou komen. Dat viel gelukkig ontzettend mee. De enige roest wat ik behandeld heb is op de achterbumper. Deze heb ik gepolijst en daarna in de menie (roestwerend grodverf) + lak gezet. Ook heb ik een aantal diepe krassen in de laadruimte opgeschuurd en ook in de menie gezet. Verder zag de bus er best goed uit!

Ohja de uitlaat van de Fiat Doblo camper hangt wel een beetje los ivm roest maar daar kan een plaatje tegenaan gelast worden. Verder heb ik gekozen om de camper te isoleren met armaflex. Ik heb daar goede verhalen over gelezen maar ook veel discussies wat nu de beste manier is om dit aan te brengen. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de armaflex 19mm aan te brengen op al het metaal wat gelijk in verbinding staat met buiten. Dus in de ruimtes waar ik bij kan zit armaflex. Dit heeft voor heel wat krassen om mijn armen gezorgd omdat het best een nauw klusje was om zover mogelijk in de holle ruimte te komen. De vloer en plafond zijn beide ook geisoleerd met armaflex 19mm. Of het zou helpen geen idee omdat je natuurlijk nog een groot raampartij hebt wat sowieso niet isoleert.

Hoe heb je de elektriciteit in je camper gebouwd?

De vriend van mijn moeder is handig met elektra en dat hebben we samen gedaan. Ik heb een tweede huishoudaccu die oplaadt tijdens het rijden en die losgekoppeld is van mijn vaste accu in de auto. Zo wordt de accu van de auto zelf nooit leeggetrokken. Daarbij hebben we elektra door de gehele bus gelegd zodat op diverse plekken je USB aansluitingen of 12V aansluitingen kan monteren voor je telefoon of laptop.
De accu zit onder de bestuurdersstoel. We twijfelden over aanleggen van 220v maar zoveel elektra gaan we niet gebruiken dus vonden we dat onzin. We hebben een compressor koelbox met vriesvak die eigenlijk altijd aangesloten zit aan de accu maar alleen aanstaat al we hem nodig hebben.

Offgrid

Tijdens het camperen kwamen we erachter dat we ruim een week a anderhalf offgrid zouden kunnen staan op alleen de accu. Die compressorkoelbox was in kosten een behoorlijke aanschaf maar is erg energie zuinig + er zitten nog twee usb poorten in voor het opladen van je telefoon. Verlichting heb ik alles via de batterij om energie te besparen.

Fiat Doblo kamperen

Het bed in de Fiat Doblo camper

Onze bank kan omgetoverd worden tot een comfortabel twee persoonsbed. Het bed is uitgeschoven 110cm breed en 200cm lang. Met zijn tweeën ligt het perfect. De kussens heb ik laten maken en zijn 12 cm dik. Hier heb ik van karton eerst een malletje van gemaakt omdat het kussen om de wielkast moet passen. Uiteindelijk heb ik op de Albert Kuyp stof gekocht en heb ik samen met mijn moeder de hoezen gemaakt.

Fiat Doblo camper

De campertafel

Het leuke aan de Fiat Doblo maxi is dat de passagiersstoel helemaal plat kan. We hebben op de achterkant van de stoel een plaat gemonteerd. Dat betekent dat de stoel zo plat kan als de laadvloer maar ook een stuk hoger zodat je een tafel hebt of juist een soort bankje hebt om op te zitten. Dit vond ik zo’n leuk detail van de auto. Als je de stoel namelijk helemaal plat hebt dan is je (mini) camper ineens 3 meter lang! En het oogt onwijs groot!
Als we de stoel niet als tafel gebruiken dan maken we hem even plat als de laadvloer en is het de slaappek voor onze hond in de nacht. Achter bij het bed heb je een lade die kan je uitschuiven en kan in totaal 70 kilo gewicht hebben. Dit gebruiken we ook wel eens als tafel maar vooral om op te koken! In deze lade zit bijvoorbeeld het gas, gasstel en pannen. De lade wordt tijdens het rijden weer vastgezet met een clip.

Hoe handig zijn jullie met het bouwen van de camper?


Ik heb nog nooit iets gebouwd en had geen idee of ik het kon. Naja, ergens had ik zoiets van: ‘’zo moeilijk kan het toch niet zijn’’. Gewoon logisch nadenken en dan lukt het wel.
Ik had dus geen ervaring maar die heb ik nu wel. Ik wist niet eens het verschil tussen verschillende schroeven en machines. Mijn vader heeft me veel geleerd, ook veel trucjes die handig zijn tijdens bijv. het zagen van hout.

Ik ben het meest trots op het plafond en de wanden. Ik zag enorm op tegen de wanden. Hier heb ik een tijdje niets tegenaan gehad, dus je keek tegen het blik van de auto aan. Ik had altijd al een beeld in mijn hoofd met een wandje met nisjes erin zodat je daar spulletjes in kon zetten. Ik ben toen begonnen met het maken van een malletje voor de wanden maar dit bleek nog niet zo makkelijk. De bus is namelijk niet recht van binnen maar er zitten behoorlijk wat bobbels en rondingen in. Ik dacht op een gegeven moment: Fuck dat ik koop wel een kant en klare inbouw via internet. Maar dit kostte me dan 250,- en dat vond ik echt teveel geld.

Ik ben naar de bouwmarkt gegaan en ben met wat dunner hout maar eens mijn kartonnen mal gaan overtrekken en op maat gaan zagen. Totdat het perfect zat.
Uiteindelijke met hier en daar aanpassingen heb ik hem officieel gemaakt op een dikkere plaat en ik ben intens trots hoe goed dat is gelukt!

Verder had ik een heel eigen manier van het maken van de nisjes. Ik heb behoorlijk wat commentaar gehad van het mannelijke geslacht hoe is het anders moet doen of logischer aan moet pakken. Uiteindelijk heb ik de nisjes gemaakt zoals ik zelf wilde zonder sierlijst (want dat vond ik lelijk) en ik ben er heel blij mee!

Het dakraam

Verder vond ik het dakraam ook erg spannend. Ik wilde in eerste instantie een groter dakraam maar dat werd een beetje duur. Ik heb dit wel uit laten besteden i.v.m lekkage en garantie (waar ik niet vanuit ga maar toch). Maar het feit dat andere mensen een gat in mijn dak zouden maken vond ik mega spannend!! Verder heb ik ervoor gekozen een imperiaal op mijn bus te monteren i.v.m grotere spullen die mee kunnen zoals een surfboard of tenten!

De camperwanden en het plafond

Zoals ik ook hierboven beschreef zag ik echt op tegen de wanden. In een grotere bus is alles wat rechter en koop je platen en zet je die ertegenaan. Maar bij een kleinere bus met veel rondingen is dat een stuk moeilijker.

Verder was het plafond ook een grote uitdaging. We hebben een bamboe plafond wat geleverd wordt op een grote rol. Deze heb ik uiteindelijk op maat geknipt. Ik heb een houten frame op het plafond gemaakt zodat het bamboe daartegenaan bevestig kon worden! Het was een ramp!
We wilden in eerste instantie alles plakken met polymax maar omdat de bus niet heel veel ruimte heeft + je bent boven je macht aan het werk was het niet te doen om alles goed te stutten! Uiteindelijk hebben we besloten alles met nietjes vast te maken!! Het fijne is dat de bamboe op een soort net is bevestigd en dat je met nietjes tussen de bamboelatjes de boel op het houten frame kon nieten! Dit was echt een rot klus. We besloten het op straat in Amsterdam te doen, in de avond, zonder licht. En geloof me. Iets monteren boven je macht is echt zwaar! Het eindresultaat is daarentegen fantastisch!

Welk advies zou je geven aan iemand die gaat bouwen?

Lees je van tevoren goed in want het kan echt veel tijd in beslag nemen. Laat je niet tegenhouden door horrorverhalen van anderen en heb plezier tijdens het bouwen! Je kan meer dan dat je zelf denkt 😊. Ohja en negeer soms de adviezen van de (schoon-) vaders om je heen want soms is vrouwenlogica ook echt logischer!!

De kosten van je Fiat Doblo zelfbouw camper?

Oeh dat is een goede vraag. Ik ben geen voorstander om dingen nieuw te kopen dus heb veel via marktplaats op de kop kunnen tikken. Zo heb ik de compressorkoelbox 2e hands kunnen kopen, isolatiemateriaal 2e hands, stof van de bank in de aanbieding gekocht, de lattenbodem heb ik op straat gevonden en zo kan ik nog een heel lijstje op noemen.
Ik heb ook serieus een paar maanden met die lattenbodem rond gereden met het idee dat ik het nodig ga hebben. Sommige stukken hout via marktplaats op de kop getikt en en het andere hout bij de bouwmarkt gehaald. Ik denk dat ik met de verbouwing om en na bij de 1000/1200 euro zit.

En hoe bevalt ie?!

We hebben vorige zomer een reisje gemaakt door Duitsland, Frankrijk en België. De eerste nacht was vreselijk, het regende, alles was vochtig en we werden lek gestoken door de muggen. De hond snapte er niets van en we hadden geen oog dicht gedaan.
Gelukkig hebben we hier snel van geleerd en hebben we de rest van de vakantie de muggen buiten kunnen houden. Daarna was het heerlijk, het gevoel van vrijheid en helemaal het feit dat je met je huisje aan het rijden bent. Het voelde zo knus! Het bed lag erg lekker en ik verbaasde over het feit hoe snel je went aan zo’n mini huisje! Ik heb als kind altijd al gekampeerd dus dit haalde wel weer herinneringen naar boven.

Wat is je favoriete camper bestemming?

Wij hebben twee onwijs leuke natuurcampings bezocht in Frankrijk (Vogheze). We zijn Duitsland snel doorgereden want daar kwamen we erachter dat er alleen maar ‘’hutje mutje’’ campings zijn. Met zijn allen op een rijtje zodat je lekker bij de buren naar binnen kan gluren, vreselijk vind ik dat! Wij willen het liefst in de natuur met zo min mogelijk mensen om ons heen, haha!
De eerste camping was een mooie natuurcamping waar je zelf mocht beslissen waar je wilde staan. We hebben ook geen elektriciteit nodig dus konden overal staan. Alles was ook ecologisch, super leuk. De tweede plek was ook een natuurcamping gerund door een Nederlands stel. Hier hadden we het meest idylische plekje aan het meer gevonden. Elke ochtend werden we wakker met het uitzicht op het meer, fantastisch! Ook hier mochten we zelf bepalen waar we gingen staan. Elk plekje is afgezonderd dus had je geen last van buren. En nog een leuk dingetje van deze camping: elke woensdag kon je met een bak naar de receptie en vullen ze je bak voor een paar euro met patat en mayonaise!

Fiat Doblo camper

Wat is de leukste camperbeleving so far?

We lagen in bed en onze vuile vaat stond nog buiten in de tent. Opeens hoorde we gerinkel van onze pannen en borden. Wij met een zaklampje vanuit ons bed door het raampje gluren. Zagen we daar een schattig egeltje die door onze spulletjes aan het snuffelen was, hoe cute! Zo hebben we midden in de nacht mogen genieten van een stukje natuur! Het dakraam laat je trouwens in de nacht alle sterren zien terwijl je in bed ligt! Ohja en wat ook erg leuk is is dat onze hond klokslag om 7.30 in de ochtend ons wakker maakte door een lik over ons gezicht te geven. Waarna ze bij ons op bed mocht en we nog een uurtje met zijn drietjes verder konden slapen! Ohja en na een mooie wandeling rondom een meer hebben we op de terugweg pannekoeken gebakken met een hemels uitzicht!

De hond mee in de camper

De hond reist ook mee met de camper en daar hebben we een aantal aanpassingen voor gedaan. In verschillende landen mag je hond niet op de voorbank maar moet vast gezet worden op de achterbank. Die hebben wij niet maar we hebben wel een bed waar de hond op kan. We hebben een metalen ring in de wand waaraan de riem bevestigd kan worden zodat de hond vast zit. Verder hebben we de passagiersstoel die hellemaal plat kan en waar we in de nacht de hondenkussen op kunnen doen zodat ze daar kan slapen. Dit is dan echt haar plekje.

Verder heb ik een bustent aangeschaft zodat je nog meer leefruimte hebt rondom de camper. De bustent zit vast aan het imperiaal en kan, toevallig, ook vastgezet worden onder het rubber van het gootje op het dak zodat er geen water naar binnen stroomt. Ook heb ik een goedkope Tarp op de op getikt die we aan de achterzijde op kunnen zetten zodat je daar ook droog staat en kan koken!

Verder wilde ik nog benoemen dat alles in de camper eruit gehaald kan worden, mocht dat ooit moeten gebeuren!

Fiat Doblo camper
met de camper naar zweden

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor meer zoals dit

2 Comments
  • Sjoerd

    2023-06-27 at 17:09 Beantwoorden

    Hee, hebben jullie het tussenschot zelf uit de bestelauto gehaald?
    Ik zit ook aan een zelfde bus te denken, maar vind het toch een beetje spannend omdat deze officieel een tussenschot nodig heeft, ook als particulier op grijs kenteken en de boetes super hoog zijn… Wel super lekker compact… Lastig!

    • Jantina

      2023-06-28 at 09:35 Beantwoorden

      Deze camper hebben wij zelf niet omgebouwd, maar de mensen uit het interview. Als het tussenschot er volgens de wet niet uit mag, dan is het natuurlijk belangrijk om dat niet te doen. Naast dat de boetes hoog zijn, zal er ook zeker een veiligheidsaspect zijn.
      Dus mocht je twijfelen: eerst uitzoeken of het tussenschot er officieel uit mag en dan verder bouwen 🙂

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.