Volg me op mijn socials
Schrijf je in
en krijg 1x per maand email van me
* = verplicht veld
 

Iveco Daily Camper Zelfbouw

Iveco Daily Camper Zelfbouw

Het is weer tijd voor een interview! Dit keer een interview met Stan en Tineke met hun Iveco Daily camper. Stan en Tineke zijn ervaren camper bouwers, deze camper is al hun derde zelfbouw. Indrukwekkend!
Lees hieronder de tips & tricks van Stan en Tineke.

 

 

Wie zijn de bouwers?

Wij zijn Tineke en Stan twee levenslustige zestigers.
Tineke is werkzaam als voorvrouw bij een textiel reiniging bedrijf en ze is vast beraden om haar 50 jarig dienst verband bij dit bedrijf te halen.
Ik (Stan) ben werkzaam als assistent bedrijfsleider bij een bedrijf dat injectiekolen bewerkt voor de staal industrie.
Wij hebben het geluk dat de Iveco Daily camper aan huis staat zodat we er altijd mee weg kunnen. We proberen minimaal 1 weekend per maand met de camper erop uit te trekken.
Daarnaast gaan we graag voor een week of 4 naar onze geliefde Lapland, dat is echt onze favoriete camperbestemming.
Al onze reizen ondernemen we samen.

Wat voor camper hebben jullie gebouwd?

De camper die we nu hebben is onze 4e camper en de 3e die we zelf gebouwd hebben.
Het is een Iveco Daily camper zelfbouw L4H2 van 2007.
De inbouw hebben we helemaal zelf gedaan, na ongeveer een half jaar bouwen was hij bewoonbaar. De grote uitdaging bij zo’n grote bus is het gewicht. De camper moet niet te zwaar worden en met een gewicht van 2770 kg is dat goed gelukt vinden wij.
Het grote voordeel van deze lange bus is dat je niet hoeft te beknibbelen op het bed, wij hebben dan ook een riant bed van 2m bij 1,4m.
We hebben deze camper nu 3 jaar en we doen het onderhoud ook allemaal zelf. Zo kennen we de camper van binnen en buiten.
Omdat we graag bezig zijn, best wel handig zijn en van een uitdaging houden hebben we iedere keer weer opnieuw gekozen om zelf een camper te bouwen.

 

 

 

 

Wat is het fijnste aan jullie zelfgebouwde Iveco Daily camper?

De camper is in onze ogen zo geweldig dat het voor ons onmogelijk is om aan te gegeven wat er nu echt onmisbaar is. We zijn zo blij en tevreden met onze bus, alles is naar onze wens. Van het grote bed tot de anders-dan-anders keuken.

Dit was onze 3e zelfbouw camper en als we heel eerlijk zijn, zijn we niet op onverwachte problemen gestuit. Omdat we voor het aanrecht iets anders wilden dan een rechthoekige doos hebben we het ons wel wat moeilijker gemaakt door hoeken van 45 graden te maken en het keukenblad te laten verspringen in hoogte in verband met de koelkast die er onder moest.

Als laatste hebben we de diesel kachel ingebouwd en die kon niet op de plaats gemonteerd worden die we eigenlijk voor ogen hadden waardoor voor het aanleggen van de ringleiding wel wat creativiteit vereist was.

 

 

 

Iveco Daily camper

 

 

Heb je advies voor degene die begint met het bouwen van een bus?

Het advies wat wij mensen willen meegeven die een camper willen bouwen is: doorzoek de vele camper fora op het net en bezoek eens een beurs.
Op facebook en internet is heel veel te vinden over het zelf bouwen.
Daarnaast is het fijn om échte campers te bekijken. Op een camperbeurs staan er heel veel bij elkaar en kun je van de ene camper naar de andere lopen om te kijken welke inrichting en indeling voor jouw camper het meest geschikt is.

 

 

 

 

 

Wat is je favoriete camperbestemming?

Onze favoriete vakantie bestemming is Lapland.
De uitgestrektheid en de stilte van dit deel van Scandinavië is adembenemend.
Vaak wordt er dan gevraagd wat mag je niet missen bij een bezoek aan Lapland, maar wij vinden het heel moeilijk om op die vraag een antwoord te geven omdat dat zo persoonlijk is. Het land is ook zo uitgestrekt en er zijn zoveel mooie plaatsen.

Wij vinden het altijd een leuke uitdaging om de kleinere  wegen op te zoeken, al dan niet verhard. Daar zijn er veel van in Scandinavië en je vindt daar vaak mooie onverwachte plekjes die je allemaal mist als je op de reguliere doorgaande wegen blijft.

De afgelopen reis die we maakten was richting de Noordkaap in Noorwegen. Een prachtige reis, vooral in de winter. Onze camper is geschikt voor winterkamperen en met de dieselkachel hebben we het lekker warm.
Speciaal voor deze reis hebben we banden met spikes gekocht zodat we op de gladde wegen veilig kunnen rijden. Omdat het in Nederland niet toegestaan is met de banden te rijden kun je ze niet overal kopen. Wij konden terecht bij Firststop Riedam in Heinkenszand.
(Michelin Agilis X-ice north 253/65/16 load index 115/118 voor €821.-)
We nemen de banden mee onder ons verhoogde bed, daar staan anders onze mountainbikes. In Zweden hebben we onze gewone winterbanden verwisseld voor de spijkerbanden en konden we veilig verder rijden.

spijkerbanden camper

De isolatie in jullie camper, hoe blijven jullie warm?

We hebben de camper speciaal gebouwd met het oog op het kamperen in de winter.

De vloer hebben we geïsoleerd met Xtrem. Tussen de ribbels op de vloer xtrem van 1 cm en daarover een laag xtrem van 2 cm hierop ligt een vloerplaat van 15 mm populieren multiplex met daarop vinyl van 3,8mm.

We hebben bewust geen hout onder de vloer plaat aangebracht om koude bruggen te voorkomen. Alles op de vloer is met lijm op elkaar gelijmd en rondom afgewerkt met kit.

De wanden en het plafond zijn voorzien van 2 lagen xtrem van 2cm daarop is populieren multiplex gelijmd van 5mm afgewerkt met schuimvinyl.

Schuimvinyl wordt veel toegepast in de jachtbouw om zijn isolerende eigenschappen voor zowel koude als geluid en het voorkomt condens.

We hebben in het woongedeelte 2 kleine ramen en boven het bed 2 kleine dakluiken deze zijn bewust klein gehouden om zo min mogelijk warmte te verliezen. Om de cabine ramen te isoleren maken we gebruik van een buiten isolatie deken.

Tussen de rollo verduistering en het raam zetten we s’nachts een op maat gemaakte isolatie van xtrem.

Achterin de bus hebben we het bed in de lengte richting de achterwand hebben we dicht gemaakt met 2 platen multiplex van 3mm met daartussen 3cm isolatie, dit hebben we gedaan omdat onze ervaring is dat deuren moeilijk te isoleren zijn.

De bus hebben we voorzien van een diesel kachel met ringverwarming.

De watertank hebben we in de camper liggen en deze is extra geïsoleerd om bevriezing te voorkomen.

Als afvalwatertank maken we gebruik van een jerrycan die in het aanrecht kastje staat.

Als motorverwarmer hebben we ook een diesel kachel die het koelsysteem voor vertrek op temperatuur brengt.

We hebben wel een douche in de camper maar deze gebruiken we in de winter niet ivm condens.

Omdat er in het hoge noorden zand op de wegen wordt gestrooid hebben we altijd een extra set ruitenwisser bij omdat deze enorm snel slijten.

 

Iveco Daily camper

 

 

Een leuke reis-anektdote?

We hebben al heel wat mee gemaakt met het reizen in de camper, maar om de een of andere reden hebben wij wel iets met de douane.
Zo hadden we met onze eerste zelfbouw camper eens controle bij de douane in Dover. Wij hadden voor vertrek een vuilwatertank gemonteerd die we ook zelf gemaakt hadden.
Omdat deze overdwars onder de camper hing, zat hier een slinger schot in en de douane dacht dat dit een verborgen bergplaats was dus de tank moest er onderuit.
Nu had ik de bodem eerst in de tectyl gezet voor het monteren van de tank en de desbetreffende douane beambte die de tank er onderuit mocht schroeven had een mooi wit overhemd. Na afloop was dit git zwart.

Aan de grens tussen Duitsland en Tsjechië hebben we eens de hele nacht de doorgang geblokkeerd omdat een douane beambte 5000 DM van ons wilde omdat volgens hem de papieren niet in orde waren voor de raceauto die achter onze camper hing. Toen ik hem zei dat hij naar de kl…… kon lopen (in het Nederlands) wat hij waarschijnlijk wel begreep, ging het loket dicht. ‘s Ochtends kwam zijn collega die de papieren afstempelde en ons een goede reis wenste.

 

 

Iveco Daily camper

 

 

Ben je ook van plan zelf een camper te bouwen? Dan heb ik de perfecte handleiding van begin tot eind voor je.

camper bouw

3 Comments

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.