Volg me op mijn socials

vivaro camper bouwen

Opel Vivaro Camper Ombouwen

Korte introductie: Mijn naam is Judith Jaspers Faijer en ik deel het huis met mijn man Mathieu, zoon Guus (bijna 4), een labrador van 2,5 jaar oud, genaamd Puss (spreek je uit als ‘Poes’) en twee katten. Mijn man en ik werken beiden voor de overheid en we wonen in het mooie dorpje Lonneker, vlakbij Enschede.
We bouwden een Opel Vivaro om tot camper en vertellen hier graag over in dit interview met Jantina.

bouw een Opel Vivaro camper

Van daktent naar camper

Begin 2017 kochten we ons eerste project nadat we op vakantie waren geweest in Zuid-Afrika, Botswana en Namibië waar we rond hadden gereisd in een 4×4 pickup met daktent. Dat was zo’n supertoffe ervaring dat we besloten om op die manier Europa te gaan ontdekken. Een 4×4 pickup bleek echter ruim boven ons budget dus we zochten verder naar een 4×4 personenauto. Uiteindelijk vonden we een meer dan geweldige auto: een Lada Niva. Ik was toen zwanger en we stalden ons project bij mijn schoonmoeder in de garage. Na de bevalling stripten we de Lada, lieten we hem spuiten en bouwden we hem weer op. (Voordeel van deze Russische eenvoudige wagen is dat je met een kruiskop schroevendraaier, platkop schroevendraaier en een steeksleutel ongeveer de gehele auto kunt demonteren). Nadat de auto klaar was besloten we bij wijze van proef naar Normandië te gaan. We kwamen tot Zeeland en besloten toen dat, hoe spijtig, deze fantastische auto echt te klein was voor drie personen. We maakten rechtsomkeert en zetten hem te koop.

Tijd om de Opel Vivaro camper te bouwen

Dat jaar gingen we op vakantie naar Amerika waar we met een camper het land doorkruisten. Ook dat was gaaf en een stuk comfortabeler. We besloten aan een nieuw project te beginnen. Eind 2018 kochten we een iets oudere bedrijfsbus om deze vervolgens (grotendeels zelf) om te gaan bouwen naar camper: een Opel Vivaro L2H1, bouwjaar 2007.
We kozen voor een Opel Vivaro camper omdat deze met name bovenin meer ruimte heeft ten opzichte van soortgelijke andere merken. De keuze om hem zelf te gaan bouwen was niet heel moeilijk. We zijn redelijk creatief en handig. Verder is het beduidend goedkoper dan een kant en klare fabriekscamper te kopen (afhankelijk van de materialen die je gebruikt) en de campervans zijn grotendeels geschikt voor slechts 2 personen terwijl wij er eentje voor 4 personen wilden. Daarnaast kun je het maken zoals je het zelf wilt hebben.  De bus zou tevens mijn dagelijks vervoer worden en een grotere bus dan de L2H1 wilde ik niet in verband met parkeren en doorrijhoogten in bv parkeergarages. De bus was in zijn vorige leven een bedrijfsbus en hij was behoorlijk mishandeld door de vorige eigenaar. Of nou ja, hij had gewoon niet zo veel liefde gehad

Vieze Vivaro

De cabine was op en top smerig en het laadgedeelte had schappen voor bouwmaterialen en gereedschap en er lag een emmer vol met stof en verloren schroeven en nagels in. De bus had wel zijn onderhoud gehad en dat vonden we het belangrijkste (door de rest konden we wel heen kijken) en hij was vrij goedkoop dus we besloten de gok te wagen en hem te kopen. Achteraf bleek dit toch een tegenvaller… al na een paar weken gaf de bus de geest. Er bleek een elektronische storing in te zitten en hij deed helemaal niks meer. Zelfs de alarmverlichting deed het niet meer. Uiteindelijk stond de bus een maand bij de garage. Ze zochten steeds verder en uiteindelijk vonden ze de oorzaak: een kapotte boordcomputer en een storing in de zekeringkast. Dit wisten ze te maken zodat we toch door konden met de bouw. De rekening was uiteindelijk niet om blij van te worden (je had er ook een klein auto’tje van kunnen kopen) maar we hadden in ieder geval weer een rijdende bus waar we verder mee konden bouwen.

Nadat we de bus eerst gestript hadden (de schappen, wandbekleding en het tussenschot er uit) en de versleten, smerige bestuurdersstoel en bijrijdersbank verwisseld hadden voor twee zeer comfortabele stoelen met draaiplateau brachten we de bus naar Atrion in Stegerda voor het laten plaatsen van een 2-persoons slaaphefdak, een 2-persoons slaapbank en twee achterramen. De ramen hadden we ook wel zelf willen plaatsen maar het was niet heel erg veel duurder om dit te laten doen en door het te laten doen hadden we nog garantie dus die keuze was niet zo moeilijk. Na twee weken konden we de bus weer ophalen in Stegerda, met een ‘ camperstatus”, bij de RDW waarna de Opel Vivaro camper bouw kon beginnen.

zelf een Opel Vivaro camper bouwen

Isolatie met armaflex en het inrichten van de leefruimte

Omdat we een kleine dreumes hadden die ook de nodige zorg nodig had en we zelf niet heel veel ruimte op onze eigen grond hebben, werkten we ongeveer een half jaar lang hoofdzakelijk in de weekeinden bij mijn schoonmoeder (die wel veel ruimte om het huis heeft en graag op haar kleinkinderen past). We begonnen met het plaatsen van richels waartussen 19 mm armafllex geplaatst werd.

Mathieu heeft gelukkig wel verstand van elektra. Ik gaf aan waar ik verlichting, 12 volt en stopcontacten wilde en hij wist precies welk draadje waar moest komen. (Voor mij was het hogere spaghettikunde.) Ook alle wanden werden beplakt met 19 mm armaflex en de spanten werden beplakt met een dun laagje armaflex. De wanden werden bekleed met 12 mm multplex waarvan een wandje bekleed werd met behang. We hebben de bus op een voor ons zo ideaal mogelijke manier opgebouwd.

In de cabine plaatsten we twee stoelen welke kunnen draaien zodat je ook aan het (uitneembare) tafeltje kunt zitten. In de ‘leefruimte’ zit een keukentje met een 2-pits gasstel, spoelbakken koudwaterkraan (met een dompelpompje in een 16 liter jerrycan wat genoeg is voor een dag of 3. Daarna verversen we het sowieso) en een 75 liter koelkast met diepvriesvak. Het gasstel hebben we vooralsnog slechts 1 x gebruikt om een ei te bakken want eigenlijk koken we altijd gewoon buiten op campingbranders om kookluchtjes in de camper te voorkomen.

Opel Vivaro camper ombouw

De door Atrion geplaatste 2-persoons slaapbank is tevens goed gekeurd met autogordels voor vervoer. We hebben hem zo ver mogelijk naar achteren laten plaatsen zodat er voorin maximale ruimte over bleef. Strak naast de bank is een kast met schuifdeur (welke gelukkig niet aan de wandel gaat tijdens het rijden) waarin het kookgerei en de levensmiddelen voor direct gebruik staan. In de onderste plank zit een luikje waaronder de huishoudaccu, omvormer en zekeringkast geplaatst zijn.

Het achterste deel van de slaapbank  is bereikbaar via de achterdeuren (of door over de leuning van de bank te klimmen) en bestaat uit een opklapbaar deel van 120 cm x 70 cm groot: iets groter dan een kinderledikantje. Ideaal voor Guus dus en dat werd dus zijn slaapplekje. Wij slapen zelf bovenin de camper, onder het slaaphefdak. Tussen het ‘ledikantje’ en de rugleuning van de bank maakte ik een verduisterend gordijn wat tevens als vangnet fungeerde zodat Guus niet uit bed kon rollen of klimmen en wat er voor zorgt dat de bagage van achteren niet naar voren komt bij hard remmen of een ongeval.

Achterin, bereikbaar via de achterdeuren, is het tweede deel van de kast met schuifdeuren waar we onze kledingkast van gemaakt hebben: ieder heeft zijn eigen vakje waar genoeg kleren in passen voor een lange vakantie. Onder Guus’ ledikantje is een grote ‘bak’ gemaakt voor opslag van een heleboel spullen. Hier bewaren we onze fietshelmen, wandelschoenen, voedselvoorraad, gereedschap, gasbranders, rugtassen, enz. Verder is er nog ruimte voor de elektriciteitskabel, vouwstoelen en een buitentafeltje. De tafel voor in de camper ligt tijdens het rijden met elastieken banden vast op het bedje van Guus. Inmiddels is Guus zo groot dat hij niet meer in het ledikantje kan slapen en omdat we graag een iets jongere bus willen is het plan om de camper dit jaar te verkopen om een nieuwe bus op te gaan bouwen tot camper.

Wat vind je het beste onderdeel van jullie zelfbouw, waar ben je het meest trots op?

Eigenlijk het gehele plaatje wel. Het feit dat we een fijne en praktische 4-persoons Ope Vivaro camper gebouwd hebben voor relatief weinig geld.

Wat voor advies zou je iemand geven die een camper gaat bouwen?

Verdiep je er vooraf goed in. Bedenk wat je wilt en wat je nodig hebt, wat dat gaat kosten en of het haalbaar en rendabel is om het te (laten) maken. Beknibbel vooral ook niet op isolatie en denk goed na over de materialen die je wilt gebruiken.

Welk onderdeel had je achteraf liever anders gedaan?

We hebben nu een laminaatvloer en dat zullen we in de volgende camper niet doen (toen er een kop thee overheen ging kropen de randjes van de vloerdelen gelijk omhoog. Dit trok gelukkig wel weer weg maar laminaat is gewoon niet heel goed bestand tegen vocht en zo’n ongelukje kan nog wel eens gebeuren in een wat kleinere ruimte. In de volgende camper komt vinyl op de vloer. De kasten hadden achteraf wellicht 1-2 cm minder diep gemogen. Nu schuurt de slaapbank langs de kastdeuren wanneer je de slaapbank neerklapt (maar de ruimte is wel echt volledig benut). Voor de wanden raden we geen behang aan. Het staat leuk maar het is lastig te plaatsen en beschadigd vrij snel. Tot slot hebben we ontdekt dat een 16 liter vuilwater niet nodig is. We hebben nu een vuilwatertank die even groot is als de schoonwater tank maar hij komt nog niet eens tot de helft vol dus in die ruimte had ook nog een extra opbergmogelijkheid gekund.

Opel Vivaro camper bouwen

Welk onderdeel van de bus vond je het moeilijkst om te bouwen?

Het keukenblokje was een uitdaging omdat het allemaal echt net paste.  Verder was het ook best even puzzelen met alle rondingen in de bus. Gelukkig is een Vivaro nog vrij hoekig dus daar liepen we niet te vaak tegenaan.

Globale kosten van de camper bouw

Heb je een idee van de globale kosten van het ombouwen van de bus? Al met al heeft de bus ons in totaal ongeveer 14.500 euro gekost. Dit is een ruwe schatting en het zou ook nog wel iets hoger kunnen zijn (die paar euro’s hier en paar euro’s daar vergeet je gauw mee te tellen natuurlijk). De rekening van Atrion was vrij pittig (ruim 6000,-) maar was elke cent waard.

Wat is je favoriete vakantie bestemming?

Scandinavië staat voor ons denk ik wel bovenaan. We zijn met deze camper in Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Zwitserland, Oostenrijk, Italië, San Marino en Liechtenstein geweest. Met een volgende camper willen we ook de Balkan nog gaan ontdekken.

Opel Vivaro camper

Wat is het mooiste avontuur/ leukste anekdote dat je beleefd hebt met de Opel Vivaro camper?

Op de grens Zwitserland met noord Italië hadden we op een camping gestaan en het had die nacht geregend. Toen we een x aantal kilometer op weg waren zag ik in de spiegel ineens enorme rookwolken achter onze bus opstijgen. Ik zette de bus gauw aan de kant van de weg en we haalden kind en hond uit de bus in de vrees dat de bus in brand stond. Een passant sprong uit zijn auto en rende naar ons toe. Toen bleek dat er wat water in de uitlaat was gekomen wat aan het verdampen was. 

Meer interviews met camper bouwers

Wil je meer lezen over het bouwen van je eigen camper? Misschien heb je een ander merk dan een Opel of wil je inspiratie voor je te bouwen camper opdoen. In dat geval heb ik een paar mooie interviews voor je:

met de camper naar zweden

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor meer zoals dit

Tags:
2 Comments
  • Andre Mulder

    2021-12-26 at 13:59 Beantwoorden

    Hoi Jantina,

    Leuk verhaal zeg ! Wij zijn ook een Vivaro aan het ombouwen tot camper. L1H1 . Hoe doen jullie het met de privacy? Cabinegedeelte isoplaten? Met zuignappen? En het slaapgedeelte dan? Dus de zijramen en achterramen ?

    • Jantina

      2021-12-26 at 21:29 Beantwoorden

      Hoi Andre, Ik ben niet de eigenaar van de Vivaro, wij hebben een Ducato. Maar het idee is het zelfde. Bij koud weer gebruiken we inderdaad de matten met zuignapjes. Als het minder koud is hebben we een soort scheidingsgordijn tussen de voorstoelen en het achterdeel. Voor de achterramen gordijnen. (we hebben geen zijramen, maar zouden we ze hebben dan ook daar gordijntjes)

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.