Volg me op mijn socials

Standkachel in je Camper Bouwen

Als het hele jaar op pad wilt, wil je zéker een standkachel in je camper bouwen.  Niet alleen bij het kamperen in de winter onmisbaar, maar ook in het voor- en najaar zit je er met een standkachel lekker warm bij.  Want hoe fijn is het om ’s ochtends lekker behaaglijk warm en knus je kopje thee te drinken? 
In dit blog vertel ik je in het algemeen over verschillende soorten kachels met hun voor- en nadelen én hoe wij onze standkachel ingebouwd hebben. 

Een van de fijne dingen van het reizen in een camper is dat je kunt gaan en staan waar én wanneer je wilt.  In de zomer op pad kan al snel en prima zonder kachel. Maar zodra je de rest van het jaar ook op reis wilt of verder richting het Noorden reist is een kachel belangrijk. Met de camper op wintersport of zoals ik in januari 2020 deed – een winterse reis rondom IJsland. Maar ook als je bepaalde buitensporten beoefend is het fijn om extra warmte bij je te hebben, ongeacht het jaargetijde. Als je graag watersport beoefent bijvoorbeeld. Na een surfsessie uit het water komen en je daarna in de warmte afdrogen en omkleden is pure luxe. 
Als je na gaat denken over verwarming in de camper heb je een aantal keuzes voor een kachel: 

Gasverwarming

Een voordeel van een gasverwarming is dat je hoogstwaarschijnlijk al gas in je camper hebt om op te koken.  Het is al aanwezig. Een nadeel van verwarming met gas is dat je het verbruikt uit flessen en omdat het verbruik hoog is bij winterkamperen moet je afhankelijk van je verbruik veel vaker je gasfles wisselen. (afhankelijk van je verbruik en formaat)  Je moet dan of voldoende flessen meenemen of van te voren informeren of je jouw type fles gemakkelijk kunt verkrijgen op je vakantiebestemming. 

Elektrische verwarming

Een elektrisch kacheltje is over het algemeen klein en lichtgewicht. Je bergt er dus gemakkelijk eentje op in je camper om hem snel te kunnen pakken als je hem nodig hebt. Als je veel op campings verblijft is elektrische verwarming ideaal, je hebt dan immers je camper toch al aan de stroom van de camping aangesloten.  Wat dan ook gelijk een groot nadeel kan zijn, afhankelijk hoe jij graag kampeert. Sta je graag op campings óf ga je wildkamperen?
Als je veel op plekken staat waar je geen elektriciteit hebt is je accu misschien snel leeg.

Dieselverwarming

Een dieselkachel verbruikt weinig brandstof die je tóch al bij je hebt. Diesel is wereldwijd verkrijgbaar.  Ten opzichte van beide andere soorten verwarming zijn er dus zeker voordelen. Je hoeft geen extra zware flessen mee te nemen, je kunt je brandstof overal verkrijgen én je kunt je verwarming overal aansteken, ongeacht of je op een camping staat of niet.  Dieselkachels zijn ook nog eens compact en gemakkelijk weg te werken onder bijvoorbeeld de bijrijderstoel. 

Wij hebben vanwege bovenstaande voordelen gekozen voor een diesel standkachel. Niet een goedkope optie als je deze nieuw wilt kopen. 
Wij hebben deze tweede hands gekocht: Webasto Diesel Standkachel basic.
Het was een gelukje dat we een Webasto kachel konden overnemen van een klusbedrijf wat de kachel in hun bedrijfsbus niet meer gebruikte. Eens rondvragen bij bedrijven met klus-bussen kan zeker geen kwaad! 

Liever een nieuwe standkachel voor je camper? Dan zijn er een aantal merken waar je voor kunt kiezen. Ik schreef hierboven al dat wij met een beetje mazzel een Webasto tweedehands hebben kunnen kopen. Webasto is een bekend en goed merk, maar ook één van de duurdere merken. Concurrent Eberspächer is net iets goedkoper. Uiteraard ook weer afhankelijk welk type je gaat aanschaffen. Je kunt ook gaan voor een veel goedkopere standkachel, bijvoorbeeld deze van Bol.com:



De beste plek voor de standkachel

Het achteraf inbouwen van je diesel standkachel kan in vrijwel alle campers. Omdat dieselverwarmingen over het algemeen heel compact zijn heb je al snel een plekje gevonden. 
In de meeste camperbussen staat de standkachel onder de bijrijdersstoel of onder een bankje. Soms zie je ze ook onder een kastje of onder het bed vandaan komen. 

Het is goed om na te denken waar je de opening van de kachel naar toe laat wijzen. Waar wil je het snel warm hebben en waar zitten de ramen? Veel warmte gaat verloren via de ramen. Het zou zonde zijn om de kachel vol op een raam te richten, zodat een groot deel van de warmte vrijwel direct verloren gaat.
Onze kachel zit onder de bijrijder voorstoel en wijst schuin naar achteren het leefgedeelte in. Zo heeft degene die op de gedraaide bijrijdersstoel zit héérlijk warme voeten. Daarnaast blaast de kachel de warme lucht over de vloer (warmte stijgt op) richting het bed. Zo kan ik me ’s ochtends heerlijk warm aankleden in de luchtstroom van de kachel. 

De ventilator waarmee de kachel lucht aantrekt om te verwarmen houden we altijd zo vrij mogelijk. We bergen ’s avonds geen spullen die tegen de achterkant van de kachel aanstaan. Zo blok je de ventilatie/luchtstroom van de kachel en is er kans dat de kachel oververhit raakt. 

Hoe bedien je een dieselkachel? 

Easy! Je bouwt de schakelaar voor de kachel op een handige plek en klaar ben je. Wij hebben een eenvoudige thermosstaat schakelaar naast de bijrijdersstoel.
Als we ooit nog eens gaan klussen óf een nieuwe bus gaan bouwen, dan zou ik de schakelaar het liefst vanuit bed kunnen bedienen.
De thermostaatknop is eenvoudig, maar werkt goed. In onze kleine Fiat Ducato H2L2 kost het maar een paar minuten om de leefruimte behaaglijk warm te maken.  Onze thermosstaat gebruiken we dan ook nagenoeg altijd op de een na laagste stand. Omdat de camper goed geïsoleerd is én we geen ramen in de zijkant van de bus hebben blijft de warmte lang hangen. De achterramen hebben we met isolatiemateriaal afgedekt en als we winterkamperen hebben we voor de achterdeuren ook nog eens een dik gordijn. 

Standkachel in je camper bouwen

Standkachel in je camper bouwen – hoe doe je dat? 

Als je besloten hebt wáár je je standkachel wilt plaatsen kun je aan de slag. Wij hebben de standkachel onder de bijrijdersstoel en daar ga ik in dit artikel van uit. Op de foto’s zie je een dieselkachel van een chinese webshop ingebouwd in een Fiat Ducato L2H2 camper van vrienden. Omdat dit dezelfde camper is als onze eigen was dit gemakkelijk en hoefden we niet uit te vinden hoe alle leidingen, brandstoftank etc in de bus zaten.
Heb jij geen Fiat Ducato? Dan kun je misschien toch wat aan deze beschrijving hebben. Het kan ook dat er veel dingen anders zijn, puur omdat jouw camper misschien anders ingedeeld is. Zo zou het kunnen zijn dat jouw brandstoftank helemaal niet aan de voorkant van de camper zit, je er van binnenuit niet bij kunt of misschien wel een gaatje in de brandstoftank moet maken.

Stap 1: 
Meet de ruimte onder je bijrijdersstoel op zodat je zeker weet dat de standkachel daadwerkelijk onder de stoel gaat passen. Haal vervolgens de bijrijdersstoel van zijn plek. Bij onze Fiat Ducato moesten we hiervoor de voorste twee bouten van de stoel losdraaien, waardoor je de stoel naar achteren kunt schuiven en van zijn plek kunt tillen.

Stap 2: 
Onze bodem onder de stoel loopt niet vlak. Om de standkachel toch recht op zijn plek te zetten hebben we een soort bakje gelast. (zie foto) Hierdoor komt de standkachel goed horizontaal onder de stoel. Hiervoor hebben we een vierkant stuk uit de vloerisolatie gesneden, zodat het ijzeren “bakje” onder de rest van de vloer weg valt. 
Het aansluitplaatje wat je bij de standkachel krijgt is als “deksel” op het bakje gelast zodat je de standkachel daarop kunt plaatsen en je meteen de doorvoer voor de brandstofslang, kabel, in- en uitlaat precies goed hebt. Zaag een gat in de bodem van de auto waardoor de leidingen naar buiten gaan. Monteer de brandstofleiding, in- en uitlaat aan de standkachel en plaats deze op je “bakje” en monteer deze op zijn plek.

Standkachel in je camper bouwen
Standkachel in je camper bouwen

Stap 3: 
Sluit de brandstofleiding aan op de brandstoftank. Omdat de brandstoftank en de toegang daartoe bij veel campers verschillend is, kan ik je niet exact vertellen hoe dat bij jouw camper is.  Bij onze Fiat Ducato zit de brandstoftank voorin en zit de toegang tussen de voorstoelen. Je vind het “dekseltje” van de brandstoftank onder het bodemmateriaal.  Bij oude type campers kan het zijn dat je helemaal geen goede toegang hebt en je een gaatje in de tank zult moeten boren.
Hou er rekening mee, ongeacht welke camper je hebt, dat je de brandstof niet helemaal vanaf de bodem van de tank laat aanzuigen. Vaak zit er wat rotzooi op de bodem van de tank wat voor verstoppingen kan zorgen en, nog veel belangrijker, je loopt het risico de tank met je kachel leeg te trekken zodat je niet meer verder kunt rijden.
De onze houdt als de tank voor ongeveer 4/5e leeg is. Zorg dat je de brandstofdoseerpomp op een beschutte plek aan de carrosserie monteert en sluit de voedingskabel, slangen en het brandstoffilter aan.

Standkachel in je camper bouwen

Stap 4:
Bevestig alle leidingen aan de carrosserie zodat ze niet bewegen en monteer de in- en uitlaatdemper, zet ook deze goed vast.
Nadat de standkachel aangesloten is op je huishoudaccu kun je hem uitproberen!

Standkachel in je camper bouwen

Extra veiligheid: gasmelder

Koolmonoxide is een gas dat giftig is en dodelijk kan zijn. Je ruikt het niet en proeft het niet en is daardoor extra gevaarlijk.
Het is dus echt belangrijk je kachel goed aan te sluiten.
Een extra gasmelder in je camper is geen overbodige luxe. Niet alleen voor koolmonoxide, maar voor allerlei gassen. Ook die waarvan je wel eens hoort dat criminelen gebruiken. Extra veilig dus!

Wij hebben deze.

Gemakkelijk aan en uit te zetten én hij werkt. Daar kwam ik achter toen er alarm af ging toen ik ‘s ochtends voor ik aan het werk ging haarlak in mijn haren spoot.

met de camper naar zweden

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor meer zoals dit

Tags:
No Comments

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.