Een nieuwe rubriek op JantinaScheltema.nl. Deel twee uit een serie interviews met mensen die een camper ge- of verbouwd hebben. Deze keer een interview over een Volkswagen T2 verbouwen. Dempsey uit Belgie van Dagboekvaneenavonturier.com verbouwde zijn T2 camper en vertelde me het volgende:
Over de bouwer
Ik ben Dempsey Cappelle, 32 jaar, afkomstig uit West-Vlaanderen, België.
Ik werk als copywriter en part-time reisbegeleider voor Mr Yeti. Daarnaast oefen ik sporadisch ook nog tijdelijke jobs uit om mijn reisbudget wat op te krikken.
De voornaamste reden waarom ik copywriter ben is omdat ik op deze manier mijn passie voor het schrijven kan combineren met de mogelijkheid om te reizen en werken tegelijk. Als copywriter kan ik ook als digital nomad aan de slag, gezien ik enkel een internetverbinding nodig heb om mijn werk te kunnen doen.
Vrijheid en avontuur staat dan ook centraal in mijn leven.
Momenteel reis ik part time met de camper alleen, maar in de toekomst wordt dat weer voltijds. Vorig jaar was ik toch bijna de helft van het jaar in het buitenland.
Over jouw camper:
Mijn camper is een Volkswagen T2 uit 1974. We hebben deze gekocht in Nederland rond de kerstperiode van 2016. De voorwaarde was vooral een busje in goede staat. Het interieur wilden we zelf helemaal ombouwen. In mei volgde de eerste reis ermee, richting Ierland, in de staat zoals we hem gekocht hadden. Dat vonden we ideaal omdat we op deze manier konden ontdekken wat we wilden behouden en wat we ‘misten’. Kort daarna zijn we begonnen met de volledige ombouwing.
Hoe lang deed je er over om je camper te verbouwen?
In totaal heeft het toch wel een jaar geduurd vooraleer we hem als ‘af’ beschouwden. Dit vooral omdat we slechts sporadisch een weekendje ermee bezig waren. Er kruipt vooral heel wat voorbereidingswerk in het zoeken naar de juiste spullen.
Waarom wilde je zelf een camper bouwen ipv er eentje te kopen?
Op deze manier konden we de bus inrichten naar onze eigen wens.
Wat is de beste feature van je Volkswagen T2?
Tgoh, het is altijd de bedoeling geweest om vanuit de bus te kunnen werken. Een klein opklaptafeltje in de bus in combinatie met elektriciteit dat wordt gevoed door een zonnepaneel was dus een must. Maar uiteindelijk is de volledige ombouwing onmisbaar. Van de keuken tot het bed. Wat extra leuk is, is dat er een dvdspeler aanwezig was bij aankoop en we deze hebben behouden.
Wat is je favoriete reisbestemming ?
Hoewel ik er nog niet met het busje naartoe ben geweest, kijk ik uit om naar Scandinavië te trekken ermee. De leukste trip tot nu toe was richting Engeland.
De eerste reis was naar Ierland waar we de ferry van Cherbourg naar Rosslare namen om de westkust van Ierland te ontdekken. Met hoogtepunten als Dingle en de Ring of Kerry hoeven we niet te vertellen dat we in twee weken tijd niet ver naar het noorden zijn geraakt!
Eens bij de Cliffs of Moher mochten we al terugkeren naar huis.
Een ander leuke reis was naar Engeland, waar ik mijn vriendin wou verrassen met een bezoek aan Friendsfest. Zonder dat ze wist wat de bestemming was trokken we er op uit. De ferry op richting Dover om vervolgens de Zuidkust van Engeland te bezoeken en te eindigen in Brighton, waar Friendsfest dat weekend plaatsvond.
In de toekomst volgen er wat grotere reizen: ondermeer opnieuw naar Engeland/Wales Schotland en wellicht ook richting Scandinavie.
Wat voor advies zou je iemand geven die zijn eigen camper om wil gaan bouwen?
Doe vooral je eigen zin. Dat is wellicht ook de hoofdreden waarom je er met een busje op uit wil trekken. Je kan inspiratie halen uit andere mensen hun busje, maar het is altijd leuker om je camper uniek te maken. Schrijf vooraf op wat je belangrijk vindt, en geef dit prioriteit.
Welk onderdeel had je achteraf beter anders kunnen doen?
Ik denk dat we wel het maximale uit de camper hebben gehaald. Door onze keuze van dakramen, werd het wel lastiger om ons dak vol te leggen met zonnepanelen. Daarom bleef het dan ook maar bij één paneel van 100W. Ook door de beperkte ruimte hebben we slechts een batterij van 400W, wat op zich niet heel erg veel is.
Heel wat van de bouw van ons busje kwam pas concreet eens we er mee bezig waren. Zo gingen we eerst niets isoleren en het bed niet vernieuwen, om uiteindelijk beide toch uit te voeren. Een ander moeilijk aspect van ons interieur is onze tafel. Eerst gingen we deze ondersteunen enkel aan de wand van ons busje, maar doordat deze niet stevig genoeg zou zijn, is dat idee veranderd naar een poot voor er onder. Ondertussen is dat idee nogmaals veranderd naar een klaptafel die enerzijds kan gebruikt worden enkel met bevestiging aan onze kast en anderzijds kan uitgeklapt worden met een metalen stang onder het tafelblad.
Welk onderdeel van het bouwen van je camper vond je het moeilijkst?
Het moeilijkste deel is ongetwijfeld ons werkblad van de keuken geweest. Door de eigenaardige vorm die we hebben gekozen, bleek het niet mogelijk een dergelijk werkblad te bestellen of laten maken. Er zat dan niets anders op dan er zelf 1 op maat te maken. Uiteindelijk is na lange tijd alles goed gekomen.
Wat vind je de grootste uitdaging van het reizen in een camper?
Gezien ik tijdens het reizen ook werk, heb ik regelmatig internet en elektriciteit nodig. Hoewel ik zelf een mobiele hotspot kan aanmaken, ga ik regelmatig op zoek naar plaatsen met openbare wifi. Daarnaast ben ik vorige winter ook door Frankrijk getrokken met de camper. Tijdens periodes met slecht weer is er weinig opbrengst met het zonnepaneel wat ook voor een uitdaging zorgt.
Heb je een idee van de globale kosten voor het verbouwen van de Volkswagen T2?
De camper hebben we indertijd gekocht voor 16000 euro. Exacte kosten van de verbouwingen heb ik niet, maar ik schat dat we er nog eens zo’n 4000 in hebben geïnvesteerd.
Meer lezen? Je kunt meer over Dempsey en zijn reis-avonturen lezen op Dagboekvaneenavonturier.com
Ben jij ook aan het bouwen?
Of denk je er over om te gaan bouwen in de nabije toekomst? Doe dan meer inspiratie op in de volgende artikelen: