Volg me op mijn socials
Schrijf je in
en krijg 1x per maand email van me
* = verplicht veld
 

Welke bus is geschikt voor een camper ombouw?

Welke bus is geschikt voor een camper ombouw?

De start van het avontuur van het bouwen van een eigen camper staat vaak gelijk aan het vinden van een geschikte bedrijfswagen. Je vraagt je vast af welke bus is geschikt voor een camper?
Het kopen van een bus is iets wat een gemiddelde “camperaar” niet regelmatig doet en de basis van je camper is super belangrijk!

Toen wij onze bus zochten hadden we niet veel verstand van het kopen van een bus voor het bouwen van onze camper. We wisten niet welke bus het meest geschikt zou zijn voor een camper.
Eerst wilden we een Mercedes Sprinter kopen, maar kwamen bij toeval bij een Fiat Ducato uit. Natuurlijk hebben we gekeken naar het formaat, de technische staat en of we het bed overdwars in de camper konden bouwen. Maar daar hield het wel zo’n beetje op. Wij hadden geluk en hebben de perfecte camper gevonden, maar hoe kies je nu de perfecte bus voor jouw camper?

de beste bus voor je camper

Ik heb contact gehad met Autobedrijf Sloetjes B.V. uit Dinxperlo om uit te vinden welke bus het beste is voor een camper. Met jarenlange ervaring weten zij als geen ander welke bus geschikt is.
Hadden wij toch geweten dat er een bedrijf is wat je helpt bij het zoeken van de perfecte bus voor jouw wensen! Dan hadden we ons heel wat moeite kunnen besparen.
Dus zoek je iemand met expertise van bussen, technische staat en de juiste criteria voor een goede ombouw? Dan ben je bij hen aan het juiste adres.
Ze hebben tweedehandse bussen op voorraad of als ze jouw perfecte bus niet hebben staan gaan ze voor je op zoek. Ze hebben een breed netwerk met betrouwbare mensen, dus als jouw bus te koop staat vinden zij hem voor je.
Om je alvast wat algemene informatie te geven hebben Maurice van Autobedrijf Sloetjes en ik elkaar uitgebreid gesproken om alle informatie te verzamelen die voor jullie interessant kan zijn om dé perfecte bedrijfsbus te kiezen voor je camper.

Wat voor bus is geschikt voor jouw ombouw?


Je wilt een bus te vinden die aan jouw eisen voldoet, je wil immers dat de basis voor de camper goed is.
In dit artikel zullen wij wat opheldering te geven in de wereld van bedrijfswagens. Daarmee hopen we de zoektocht naar een geschikte bus wat te vergemakkelijken.

Bedenk vooraf al algemene zaken zoals:
– wat is je budget
– met hoeveel mensen ga je op reis
– reis je naar koude landen of warme of beide
– welke faciliteiten denk je nodig te hebben
– hoeveel luxe zoek je
Maar nu gaan we eerst kijken naar de technische kant van welke bedrijfsbus je zou kunnen gaan kiezen!

bedrijfsbus kiezen voor camper

Middelgrote en grote bedrijfswagens

In dit artikel over welke bus is geschikt voor een camper, maken we onderscheid tussen middelgrote en grote bedrijfswagens.
Onder de middelgrote bedrijfswagens vallen bijvoorbeeld de volgende auto’s:


Volkswagen Transporter
Peugeot Expert
Mercedes Benz Vito
Nissan NV200
Toyota Proace
Ford Transit Custom
Citroën Jumpy
Opel Vivaro
Fiat Talento
Renault Trafic

Onder de grote bedrijfswagens vallen bijvoorbeeld de volgende auto’s:
Peugeot Boxer
Citroën Jumper
Mercedes Benz Sprinter
Renault Master
Iveco Daily
Fiat Ducato
Opel Movano
Ford Transit

verschillende merken bussen voor een camper

Fiscale maten voor je buscamper

Houd er bij zowel middelgrote als grote bedrijfswagens rekening mee dat deze moeten voldoen aan de fiscale maten om te worden aangemerkt als camper.

De binnenruimte moet een rechthoekig blok kunnen bevatten met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. Vaak zit je vanaf een hoogte 2 goed.

Als je wilt overgaan tot ombouw van een bus die niet hoog genoeg is kan je een verhoogd-, of hefdak installeren.

Verschil in motoren tussen merken?

Welk merk je kiest is voor wat betreft de motoren eigenlijk niet heel erg relevant. Alle genoemde, grote fabrikanten produceren op jaarbasis meer dan 100.000 bussen en werken met goede motoren waarmee je relatief weinig problemen kunt verwachten. Dieselmotoren voor in bedrijfswagens zijn zo ontworpen dat ze, mits goed onderhouden, lang mee gaan en kunnen worden ingezet als werkpaard.
Helaas worden mensen door discussies in verschillende online groepen nog wel eens onzeker over bepaalde motoren. Het gaat hier vaak om een aantal individuele gevallen die onevenredig veel aandacht krijgen op het internet. Je kan altijd pech hebben en iedere motor heeft zijn aandachtspunten, maar over het algemeen zijn deze bussen allemaal goed.

Advies van een expert

Het advies van Maurice van Autobedrijf Sloetjes is om niet te veel aan te nemen van wat er geschreven wordt op internet. Mocht je een goed advies willen over een specifiek model, vraag dan hulp aan iemand die er echt verstand van heeft. Bijvoorbeeld een merkonafhankelijke garagehouder of een bedrijf dat aankoopkeuringen doet.
Voor ieder merk is het vooral van belang dat de bus op tijd zijn onderhoud heeft gehad. Dit is het punt waar het vaak mis gaat. Mensen kopen een bedrijfswagen waarbij altijd is bezuinigd op onderhoud en voeren zelf ook niet genoeg onderhoud uit. Dan gaat het mis.


Vooral op tijd olie verwisselen voorkomt enorm veel problemen. Verder is het (vooral bij oudere bussen) van belang dat je er met beleid mee om gaat. Wanneer je problemen met de bus wilt voorkomen, moet je hem niet hetzelfde gebruiken als je nieuwe leasewagen van de zaak. Dus; de motor goed warm laten worden voordat je die bergpas op gaat, niet te snel in te hoge versnellingen rijden en niet te veel spelen met de koppeling.

Welk merk bus is geschikt voor een camper verbouw

De platformen van bedrijfsbussen

Veel merken werken samen of vallen onder hetzelfde overkoepelende concern. Daardoor zijn er uiteindelijk een stuk minder verschillende bussen dan dat er merken zijn. Omdat de meeste mensen kiezen voor het ombouwen van een grote bedrijfswagen in plaats van een middelgrote bedrijfswagen, gaat Maurice in op de grotere bedrijfswagens. Je kan er grofweg van uit gaan dat de merken die samenwerken voor de grote bedrijfswagens dit ook doen voor de middelgrote bedrijfswagens.

Peugeot Boxer | Fiat Ducato | Citroën Jumper

Fiat, Citroën en Peugeot werken samen voor het bouwen van bussen. Daardoor zijn de Ducato, de Jumper en de Boxer zo goed als gelijk aan elkaar. Enkel de logo’s zijn anders. Er wordt in sommige gevallen gebruik gemaakt van verschillende motoren. Deze motoren zijn bij goed onderhoud allemaal erg betrouwbaar en zorgen voor weinig problemen. Vooral de laatst gefacelifte modellen (vanaf 2014) zijn zéér comfortabel en vaak van veel luxe voorzien.
De Peugeot, Fiat en Citroën zijn betaalbaar en de ruimste op de markt. Zo zijn ze bijvoorbeeld bijna 10 cm breder dan de Mercedes-Benz Sprinter en Volkswagen Crafter. Ook zijn de wanden relatief recht, waardoor het makkelijker is om een bed in de breedte te maken.

maten Peugeot/Citroen/Fiat

Mercedes-Benz Sprinter | Volkswagen Crafter

Mercedes en Volkswagen werken samen bij het produceren van bedrijfswagens. Daardoor zijn de Sprinter en de Crafter voor een groot deel gelijk aan elkaar. De aanschafwaarde ligt iets hoger dan bij veel andere bussen. Deels heeft dit met de merknaam te maken, maar in sommige opzichten zijn de bussen ook echt beter. Zo is de afwerking van het interieur van de Sprinter ongeëvenaard door de concurrentie.

Gevoelsmatig is het eerder alsof je rijdt in een grote personenauto, dan in een bestelbus of kleine vrachtwagen.
De Sprinter en de Crafter zijn verder de enige bussen op de markt welke zijn uitgevoerd met achterwielaandrijving. Dit kan een voordeel zijn bij campers met veel gewicht achterin. Toch zullen ook de bussen met voorwielaandrijving zich prima redden in de bergen.

Renault Master | Opel Movano | Nissan Interstar

Renault, Opel en Nissan werken samen bij het produceren van bedrijfswagens. Daardoor zijn ook de Master, Movano en Interstar weer voor een groot deel gelijk aan elkaar. Over het algemeen zijn deze bussen het meest voordelig en goed te verkrijgen. Wel is het zo dat de laadruimte het minst groot is waardoor bijvoorbeeld een bed over de breedte lastiger wordt.
Doordat ze doorgaans de goedkoopste in de markt zijn worden ze ook veel ingezet als verhuur- en lease bus. Kijk altijd even goed of de bus altijd op tijd onderhoud heeft gehad en hoe deze is gebruikt. Het liefste heb je natuurlijk een bus die van iemand is geweest die er zuinig mee om is gegaan.
In dit platform zijn de volgende afmetingen verkrijgbaar:

Ford Transit

Ook Ford heeft een grote bedrijfswagen die zou kunnen worden omgebouwd naar camper. Vooral de Transit van na 2013 heeft een mooi design en ziet er ook van binnen uit als een personenwagen. De Transit is te verkrijgen met voor-, achter- of vierwielaandrijving.
In de Ford Transit zijn de volgende afmetingen verkrijgbaar:

De prijs, vergeet de BTW en BPM niet!

Let er bij het zoeken op internet op dat bedrijfswagens worden aangeboden voor bedragen exclusief BTW en BPM. Tenzij de bus al eerder van een particulier is geweest, dan is het een zogenaamde “marge” auto.
De BTW en BPM zijn dan al betaald en dat hoeft dan niet nog een keer.
Doordat bedrijfswagens vooral aan ondernemers worden verkocht is de BPM meestal nog niet betaald en valt de auto nog onder het btw-stelsel. Op het moment dat je de bus particulier gaat aanschaffen moet je de BTW en rest BPM bij de prijs optellen.

bedrijfsbus voor ombouw camper

BTW

Voor de BTW is het eenvoudig. Als particulier mag je de BTW niet verrekenen waardoor dit gewoon kosten zijn. Tel bij de prijzen op internet simpelweg 21% op om het bedrag inclusief BTW te berekenen.

BPM

Als particulier moet je naast de BTW ook de rest BPM betalen. Op elke nieuwe auto zit BPM (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen), maar ondernemers hoeven deze bij aanschaf van een bedrijfswagen niet te betalen. Wordt de auto verkocht aan een particulier, dan is een bedrag aan rest BPM verschuldigd.

Het berekenen van de BPM is iets minder eenvoudig. De hoogte van de rest BPM is afhankelijk van de leeftijd van de auto op het moment van overdragen. De BPM schrijft elke maand een gedeelte af. Voor een bestelauto geldt de eerste 5 jaar afschrijving met de forfaitaire tabel (zie hiervoor de website van de belastingdienst).
Na 5 jaar is het afschrijvingspercentage van een bestelauto 100%. Nadat de bestelauto vijf jaar oud is mag deze aan een particulier verkocht worden zonder rest BPM-heffing. Maar lees even verder, want ->

Het verwarrende hier is dat wanneer de bus na ombouw bij de RDW wordt om-gekeurd naar camper, deze niet meer wordt aangemerkt als een bedrijfswagen. Campers vallen onder het BPM-stelsel van personenwagens. Personenwagens zijn niet na 5, maar pas na 17,5 jaar vrij van BPM. Wanneer je een busje koopt om om te bouwen naar camper moet je dus tot 17,5 jaar nog rest BPM betalen. Het moment van betalen verschuift enkel van het moment van koop van de bus naar het moment van keuren bij de RDW als camper. In veel gevallen zal het bedrijf waar je de bus koopt je helpen met het doen van een goede BPM aangifte.

Waar let je op bij koop van een camper

Het is zover, je gaat op zoek naar een bus!
Op het eerste gezicht lijkt het alsof er genoeg bussen te koop staan. Wanneer je beter gaat kijken, voldoet een groot gedeelte niet aan de criteria, of zijn ze in te slechte staat. Hoe bepaal je nou welke bus perfect is voor jouw toekomstige camper?


De criteria
Als eerste is het verstandig om een lijst met criteria te maken. We hebben het al gehad over de verschillende merken/platformen, maar ook wanneer deze keuze is gemaakt blijven er nog genoeg vragen over. Denk onder andere aan;
– welke lengte/hoogte is geschikt
– hoeveel pk moet de bus hebben
– welke opties zijn van belang
– wordt het een schakel- of automatische versnellingsbak
– welke kleur vind je het mooiste óf het beste (een donkere bus warmt sneller op bijvoorbeeld)

Het is vaak lastig om een mooie bus te vinden die aan echt alle criteria voldoet, maar het is wel fijn om gericht te zoeken.
Denk verder ook aan de toegestane maximum massa. Met je rijbewijs B mag je combinaties besturen met een totaalgewicht van onder de 3500 kilogram. In veel gevallen is niet de rijbewijsgrens, maar de toegestane maximum massa van de bedrijfswagen het knelpunt. Dit kan namelijk lager zijn dan 3500 kilogram.
Bij ieder merk kan bij aanschaf van een nieuwe bus worden gekozen voor verschillende “toegestane totaalgewichten”. Het gaat hier om wat het maximale gewicht van de auto is. Hier valt alles onder, het gewicht van de bus zelf, de camper opbouw, alles wat je meeneemt en natuurlijk de personen die in de bus zitten.

Het gewicht van de bedrijfsbus


Bij de aanschaf van een gebruikte bus moet je er op letten of het maximaal toelaatbare gewicht voldoende is voor de beoogde opbouw. Zo zijn er bijvoorbeeld veel bussen op de markt die maar een toegestaan totaalgewicht hebben van 3000 kilogram. Het ligt natuurlijk volledig aan hoe je de opbouw gaat maken, maar bij een “normale” camper ombouw heb je hieraan niet genoeg.
Autobedrijf Sloetjes adviseert om altijd voor minimaal 3300 kilogram toegestane maximum massa te gaan. Een te zware auto is namelijk niet alleen gevaarlijk, maar ook de boetes voor te zwaar beladen campers zijn absoluut niet mals.

De staat van een bus

Bedrijfsbussen worden vaak echt als werkpaard gebruikt en niet elke bouwvakker of pakketbezorger is even zuinig op zijn bedrijfswagen. Veel bussen worden geleased of gehuurd wat ook niet altijd goed is voor de manier waarop er met de bussen wordt omgegaan (don’t be gentle, it’s a rental).
Hierdoor kan het vinden van een nette gebruikte bus in de praktijk moeilijker zijn dan verwacht. Sloetjes adviseert eigenlijk vooral om te investeren in een bus met een lage kilometerstand (tot +/- 80.000 kilometer). De bus mag gerust iets ouder zijn, maar wanneer hij weinig heeft gelopen kan je er vrij zeker van zijn dat je nog een hele tijd vooruit kan zonder grote onderhoudskosten.
Al met al is de vraag; “Hoe bepaal je nou of de bus echt in goede staat is?”, echt heel lastig te beantwoorden. De voorgaande tekst is nogal generaliserend en moet daardoor niet te letterlijk worden opgevat. Soms kom ik een geleasede bus van een pakketbezorger met meer dan 100.000 km tegen die echt in nieuwstaat is. Het ligt echt maar net aan de bestuurder.

Natuurlijk wil je het liefste zoveel mogelijk geld overhouden om de ombouw helemaal naar jouw smaak en wensen te kunnen doen. Onthoud wel dat het loont om te investeren in een goede bus. Je gaat veel tijd en geld investeren in het bouwen van een eigen camper. Dan is het wel van belang dat de basis goed is.
Wanneer het geld op is kan je er altijd voor kiezen om een aantal inbouwzaken later te doen. Je kan alleen nooit meer terugkomen op de verkeerde bus!
Een oude bus met veel kilometers blijft altijd een oude bus met veel kilometers. Of om er maar even een metafoor in te gooien; een nieuw huis bouw je toch ook niet op een oude fundering?
Ga je toch voor een bus met meer kilometers? Dan is het allerbelangrijkste dat de bedrijfswagen op tijd zijn onderhoud krijgt en in het verleden ook heeft gehad. Vaak vertelt de algehele staat van de bedrijfswagen je al vrij veel over hoe er met het onderhoud is omgegaan.
Verder is het bij het bekijken van een bus van belang om goed op te letten of de bus over het algemeen strak is en of deze in het verleden schade heeft gehad. Schade hoeft op zich geen probleem te zijn, maar dan moet het wel juist zijn hersteld. Anders kan het je in de toekomst veel kosten opleveren. Ga ook voor een bus met zo min mogelijk krassen en/of deuken. Het blijft natuurlijk een bedrijfswagen maar aan al die kleine puntjes ga je je later op de camping echt ergeren. Ook bussen met weinig kilometers kunnen al het een en ander hebben meegemaakt, dus let hier altijd op.

Welke bus is geschikt voor een camper

Hoe werkt een zoekopdracht bij Autobedrijf Sloetjes?

Autobedrijf Sloetjes is een familiebedrijf dat bestaat vanaf 1965. Wij leveren al zo’n 25 jaar bedrijfswagens voor ombouw naar camper.
We hebben daardoor veel ervaring met wat er precies belangrijk is voor een bus die in de toekomst omgebouwd zal worden naar camper. We weten als geen ander welke bus is geschikt voor een camper. Sterker nog, wij kopen alleen bussen in waarvan we zeker weten dat ze geschikt zijn voor camperombouw.


De bussen mogen bij ons gerust iets ouder zijn, maar moeten wel echt in nieuwstaat en technisch 100% in orde zijn. Het liefst met zo min mogelijk kilometers (maar op aanvraag met meer) en met zo veel mogelijk opties. En uiteraard zonder deuken/krassen. Belangrijk voor camperbussen, wanneer je veel tijd en/of geld gaat investeren in een ombouw wil je immers met een goede basis beginnen!
Staat er momenteel geen geschikte bus in onze voorraad? Dan gaan we graag voor je op zoek. Omdat mensen vaak specifieke wensen hebben voor hun toekomstige camper werken we ook op basis van zoekopdrachten. Vul het formulier op de website in, of neem op een andere manier contact met ons op. In een gesprek nemen we alle punten door welke voor jullie belangrijk zijn en daarna gaan we op zoek. Wij ontlasten in deze zoektocht van A tot Z.
De zoekopdracht is volledig gratis en wij nemen zoekopdrachten altijd in behandeling. Wij vinden het echt leuk om voor je aan de slag te gaan en beloven dat we een geschikte bus vinden die aan zoveel mogelijk wensen voldoet.
Ook wanneer je gewoon wat vragen hebt over het vinden van een bus voor camperombouw mag je altijd contact met ons opnemen. We helpen graag!

Meer camper inspiratie

Ben je nog op zoek naar wat extra inspiratie voor jouw zelf te bouwen camper? Dan vind je deze blogs misschien ook leuk:

No Comments

Post a Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

%d bloggers liken dit: