Volg me op mijn socials

zelf een camper bouwen

Zelf een Camper Bouwen

Zodra je besloten hebt om zelf een camper te bouwen zie je er stééds meer rijden. Busjes – groot en klein – die er van de buitenkant nog een beetje uitzien als een (bestel-) bus en van de binnenkant helemaal omgebouwd zijn tot camper.
Het is natuurlijk superleuk om zelf een camper bouwen in plaats van te kopen. Je kunt de camperbus helemaal zo inrichten zoals jij denkt dat handig is.
  Het is een stuk voordeliger dan een kant-en-klare camper kopen, alhoewel dat misschien wel afhangt hoe jij hem maakt én wat je zou kopen. Je kunt je camper natuurlijk zo luxe of eenvoudig bouwen als jij wilt.

Wij vonden het een supertof project. Het nadenken, het schetsen, alle wensen verwerken tot een gave camper. Dat geeft zo veel voldoening!

  Je moet wel aan een aantal regels voldoen,  de RDW en de belastingdienst stellen een aantal eisen.


Vandaar dit blog, waarin ik je een idee geef waar je met je camperbouw kunt gaan beginnen. Ik geef je tips & tricks op een aantal vlakken:

  1. Buskeuze
  2. RDW keuring
  3. Eisen belastingdienst
  4. Wat vind jij belangrijk?
  5. Onze keuze – persoonlijk

Welke bus kies je om te verbouwen?

In dit blog ga ik er van uit dat je een (bestel-) bus gaat ombouwen en richt ik me vooral daar op. Maar als je een ander soort vervoersmiddel ombouwt – van brandweerauto tot passagiersbus – gelden veel van de beschrijvingen en tips ook voor jou.

Een aantal voordelen van (bestel-) bus omgebouwde camper:  
• Je kunt er veel kilometers mee maken, een werkbusje rijdt comfortabel 120/130 km/u zodat je op weg naar je bestemming lekker door kunt rijden.
• Ze zijn gemakkelijker te repareren, want de merken en typen zijn veel voorkomend en (nagenoeg) iedere garage kan je bus fixen. Ook in het buitenland. 
• Gemakkelijk om te bouwen tot camper.
• Ze zijn er in veel verschillende maten.
• Deze bussen zijn over het algemeen veilig en betrouwbaar.
• Je kunt gemakkelijker in bepaalde gebieden parkeren omdat je camper minder opvalt als camper en er als een werkbusje uitziet.
• Gemakkelijk tweedehands te kopen.
• Een werkbusje ziet er, zelfs als hij omgebouwd is, niet persé uit als een camper waardoor je gemakkelijker kunt parkeren. (of wildkamperen)  

Voor je het internet op gaat en dol enthousiast een bus gaat kopen die je wilt gaan ombouwen, zijn er een aantal dingen die je moet weten.
Bijvoorbeeld dat je camperbus aan bepaalde eisen voor zowel de RDW als de belastingsdienst moet voldoen én dat je BPM moet gaan betalen.

RDW KEURING

Als je in Nederland je camper bouwt, dan moet je je omgebouwde camper registreren. Je gaat dus met je kampeerauto naar een RDW keuringsstation. Die zijn er in verschillende plaatsen, bijvoorbeeld Groningen, Zwolle, Arnhem, Den Bosch etc. Op de website van de RDW zie je welke het dichtst bij jou in de buurt zit – RDW Keuringsstations.

Je camper moet aan een aantal eisen voldoen. Je moet bijvoorbeeld slaapplaatsen hebben, een (opruimbare) tafel, kookgelegenheid en een plek om spullen op te bergen. Klinkt als een camper niet waar?

Natuurlijk moet alles ook veilig zijn. Op deze pagina van de RDW kun je alle eisen vinden – RDW inrichtingseisen kampeerwagen.

EISEN BELASTINGDIENST AAN JE ZELFBOUW CAMPER

Extra leuk is het, als je camper zowel bij de RDW goedgekeurd is als óók bij de belastingsdienst. Je komt dan in aanmerking voor een speciaal tarief motorrijtuigbelasting – het “kwarttarief”.
De belastingsdienst is wat strenger dan de RDW. Zij stellen ook eisen aan de minimale afmetingen van het bed, de hoogte van het werkblad van de keuken, maar ook de afmetingen van de bus zélf zijn van belang.
Je kunt alle eisen op deze pagina van de belastingsdienst lezen – Inrichtingseisen camper belastingsdienst

Als je een bestelbus hebt gevonden binnen jouw budget, houd er dan rekening mee dat je nog BPM moet betalen. (Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen)
Je bent namelijk in Nederland verplicht om BPM te betalen als je als particulier een auto/camper koopt. Als je een bedrijfsbus koopt is er nog geen BPM betaalt en moet je dat alsnog gaan doen. Hoe ouder de bus, hoe minder BPM je betaalt, vanaf vijf jaar oud wordt het bedrag al snel minder.
Je kunt op deze pagina van de belastingsdienst lezen hoe je dat moet doen:
BPM belastingsdienst



WAT VIND JIJ BELANGRIJK

Lanzamerhand kom je dan in het leuke gedeelte van het kiezen van een bus en het starten van de verbouw naar kampeerauto. Je kunt alvast plannen gaan maken: waar komt de keuken, hoe groot moet het bed, wil ik een douche en/of toilet etc.
  Stel je zelf daarom vragen als deze:
* Hoeveel personen reizen in de bus? Je hebt er slaapplaatsen voor nodig, maar óók veilige zitplaatsen met autogordel.
* Wil ik de camper dagelijks gebruiken en moet ik daar dan ook rekening mee houden afhankelijk van het gebruik.
* Wil ik een hefdak of kies ik voor een bus die van zichzelf voldoende hoogte heeft. (zie ook de eisen van de belastingsdienst)
* Waar parkeer ik mijn camper, tijdens de bouw, maar óók als ie af is. Mag de camper in jouw woonwijk geparkeerd staan?
* Wil ik een douche en/of toilet? En hoeveel ruimte heb ik daar dan voor nodig?
* Waar moet mijn bus technisch aan voldoen? Denk aan max. snelheid, gereden kilometers, diesel/benzine maar ook budget.
* Hoeveel luxe wil ik in mijn bus?
* Welke afweging maak je tussen formaat van de bus en gemakkelijk rijden/parkeren? Hoe groter je camper, hoe meer er in past. Maar het rijden en parkeren wordt ook lastiger.

GA JE ZELF EEN CAMPER BOUWEN?

Dan ga je deze artikelen ook zeker interessant vinden. Het bouwen van het bed, de isolatie of hoe je electriciteit in je camper aanlegt.
Veel meer informatie kun je lezen in het ebook wat ik schreef. Na al die vragen over het ombouwen van een camper heb ik alle informatie gebundeld in een boek. Je kunt hem hier bestellen: www.jantinascheltema.nl/boek-camper-bouwen

  1. Stap voor stap je eigen camper bouwen, een compleet ebook over het ombouwen van een bestelbusje tot camper.
  2. Bestelbus ombouwen tot camper – Meer informatie over het isoleren van je camper.
  3. Het bed in de camper – Lekker slapen in de camper én veel opbergruimte maak je zo.
  4. Elektriciteit aanleggen – Elektriciteit in de camper, welke onderdelen heb je nodig?
  5. Handige gereedschappen – Deze gereedschappen maken het bouwen zéker gemakkelijker.
  6. Zelfgebouwde Ford Transit – Interview met zelfbouwer Hannelore.
  7. Zelf een houtkachel inbouwen – Interview met Wendy en Johan die een camper mét houtkachel maakten.
  8. Dure luifel aan je camper? – Niet op deze manier, je kunt er gewoon zelf eentje bouwen.

ONZE KEUZE – PERSOONLIJK

Het begon allemaal op de terugweg van een paar dagen flink wandelen in “De Saschische Schweiz”. Op de weg naar huis stonden we bij Bremen in de file. We hadden een paar dagen in een appartementje gelogeerd wat we gevonden hadden via Airbnb. Het gebied tegen de grens van Tsjechie is een absolute aanrader voor natuurliefhebbers en wandelaars. En is helemaal niet zover weg als het lijkt!

Maar voor ik over dat gebied uit ga weiden, weer terug op “zelf een camper bouwen, waarom?”
We waren dus op de terug weg naar huis en stonden bij Bremen in de file. Links een camper. Rechts een camper en zo kwam ons gesprek op campers.

Die gesprekken hadden we al vaker gevoerd. Na onze gehuurde camper in Australie, stond de manier van reizen ons echt aan. De vrijheid van kamperen plus een klein beetje extra “comfort”.  Comfort wel tussen aanhalingstekens natuurlijk. Het is niet zo dat je in een luxe hotel overnacht.

Ons gesprek verliep niet helemaal gladjes.
Marco was voor.
Jantina was tegen.

Want ik zag mij al in een campertje zitten. Met 80km p/u op de rechterbaan van de snelweg. Uit het Noorden van Friesland. En we dus na 4 uur rijden nog maar net over de grens van Duitsland zijn. Marco houd niet van lang achter elkaar auto rijden en zo had ik bedacht dat we nooit verder dan de Veluwe zouden komen.
No offence – we zijn dol op de Veluwe en vinden Nederland écht prachtig. Maar ja, dat was toch niet mijn beleving van “Dutch Vanlife”

Zelf een camper bouwen

We stonden nog steeds bij Bremen in de file. En ons gesprek werd serieuzer. Marco: “als we nou een camper kiezen op gebruiksgemak en snelheid in plaats van op de looks van zo’n schattig hip busje, zou je dan wél willen?”

En dus maakten we een lijstje waar onze bus aan moest voldoen.

EISEN AAN ONZE EIGEN CAMPER

[icon name=”share” class=”” unprefixed_class=””]

 gewoon rijden op de snelweg, comfortabel 120 km/u
[icon name=”share” class=”” unprefixed_class=””]  een echt bed
[icon name=”share” class=”” unprefixed_class=””]  liefst een bed die je niet iedere nacht hoeft om te bouwen
[icon name=”share” class=”” unprefixed_class=””]  je moet er rechtop in kunnen staan
[icon name=”share” class=”” unprefixed_class=””]  hij mag niet te groot zijn
[icon name=”share” class=”” unprefixed_class=””]  maar toch genoeg ruimte om fietsen mee te kunnen nemen

 

De volgende dag zaten we samen op marktplaats. Busjes kijken. We kwamen er achter dat er héél veel busjes te koop zijn om zelf een camper bouwen. De één nog mooier en leuker dan de ander. Die allemaal niet aan onze wensen voldeden. Buiten budget, te groot, te langzaam of te veel onderhoud.

 
Zelf een camper bouwen - klussen aan het bed
 

Tot…. we die ene bus zagen. Een zelfbouw Mercedes Sprinter. Een surfbus. In onze ogen perfect. Hij had alles uit ons lijstje én meer. En nog te betalen ook.
Lang verhaal kort: net voor onze neus verkocht.

 

De eigenaar van die bus was superaardig en vertelde ons van alles over zijn zelfbouw camper.
Bij Marco ging een lichtje branden en…. Marktplaats ging weer aan, dit keer met zoekopdracht “bestelbus”.

 

Nu zijn we een paar jaar verder en is onze Fiat Ducato (2l-2h) af. Hij heeft al een flink aantal reisjes, weekendjes én lange reizen achter de rug zowel in de zomer als in de winter. En hij bevalt perfect!

 

Klaar met het bouwen van je droomcamper? Bekijk deze campertips als je voor het eerst op pad gaat.

zelf een camper bouwen

met de camper naar zweden

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor meer zoals dit

46 Comments

Post a Comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.